To takie proste!
Przedszkole Samorządowe w Trąbkach
Strona głowna  /  Oddział III
Oddział III

 

 

GRUPA  III

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

czerwiec

  • uwrażliwienie na innych;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na własny temat;
  • poszerzanie wiedzy na temat dzieci z różnych stron świata;
  • zaznajomienie dzieci ich prawami;
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
  • doskonalenie ekspresji twórczej;
  • poszerzanie informacji na temat burzy i bezpiecznych zachowań w jej trakcie;
  • utrwalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczb;
  • utrwalenie zdobytych wiadomości z zakresu pojęć matematycznych
  • poszerzanie informacji na temat bezpiecznego sposobu spędzania wakacji;
  • wdrażanie do bezpieczeństwa podczas różnych niecodziennych sytuacji
  • obserwacja i wyciąganie wniosków z prostych doświadczeń;
  • miłe i bezpieczne spędzanie czasu z rodzica i  rówieśnikami podczas festynu
  •  bezpieczny udział w wycieczce
  • przygotowanie montażu słowno -muzycznego na zakończenie roku

 

 

 

 

TEMAT PROJEKTU:  „Pszczoły”

Grupa wiekowa:  5-4 latki

 

Czas trwania projektu: 3 tygodnie

 

Cele ogólne projektu:

  • Kształtuje czynności intelektualne potrzebne dzieciom w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji.
  • Rozbudza umiejętności społeczne, potrzebne w relacjach z dziećmi i dorosłymi.
  • Buduje  dziecięcą wiedzę o świecie przyrodniczym.
  • Poznaje świat wartości estetycznych, wypowiadanych poprzez muzykę, działania plastyczne.
  • Rozbudza umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.

Cele operacyjne projektu:

  • Wzbogaca dziecięcy słownik o pojęcia związane z życiem pszczół.
  • Rozwija umiejętność przeprowadzania doświadczeń naukowych,  obserwacji i wyciągania wniosków.
  • Rozwija język w aspekcie komunikacyjnym
  • Tworzy siatkę pytań dotyczącą pszczół.
  • Wie na czym polega praca pszczelarza.
  • Potrafi wymienić  prace wykonywane w pasiece.
  • Tworzy plaster miodu.
  • Wie jak powstaje miód i zna rodzaje
  • Opisuje wygląd pszczoły
  • Porusza się w rytm muzyki

Główne idee:

  • Bez pszczół nie ma życia.
  • Pszczoły  do życia potrzebują kwiatów i słońca.
  • Produkty pszczele potrzebne człowiekowi.

Fakty – ciekawostki – opinie, czyli co nauczyciel powinien wiedzieć o temacie:

  • Podczas realizacji projektu należy wykorzystywać różne rodzaje miodów  i produktów pszczelich
  • Dzieci wraz z rodzicami  będą tworzyć plansze  „Życie pszczół”
  • Jakie produkty wykorzystujemy od pszczół.

Propozycje aranżacji przestrzeni:

  • W sali powstanie miejsce „Kącik produktów pszczelich”. Tu dzieci będą gromadziły wszystkie nowe przedmioty, produkty związane z życiem pszczół.
  • Sala stopniowo będzie ozdabiana pracami plastycznymi dzieci.
  • Specyfika projektu „Pszczoły” zachęca do organizowania zajęć na świeżym powietrzu:  w ogrodzie  przedszkolnymi, na łące
  • Przy współpracy z rodzicami powstanie plansza – „produkty pszczele”.

Centrum Badawcze na starcie[1]:

  • W „Kąciku dla pszczół” znajdować się będą książki, albumy, czasopisma przyniesione przez dzieci i nauczycieli.                                                   W pierwszym tygodniu dodawane będą nowe elementy wykorzystywane lub prezentowane dzieciom podczas zajęć. (miody i produkty pszczele).W drugim tygodniu dzieci zgromadzą materiały potrzebne do eksperymentów i poznają pracę pszczelarza. W ostatnim tygodniu dzieci wraz z rodzicami powstanie plansza produktów pszczelich.                                                                                                                
  • Propozycje wycieczek badawczych i wizyt ekspertów: Wizyta eksperta – pszczelarz
  • Wizyta sklepikarz – zdrowa żywność
  • Wizyta ekspertów – rodziców, którzy pomogą w tworzeniu planszy.
  • Wycieczka do ogrodu i na łąkę
  • Wycieczka do pasieki.

Do poczytania dzieciom:

  • „Kubuś Puchatek”-Alan Alexsander  Milne- rozdział I w którym poznajemy się z Kubusiem Puchatkiem i z pszczołami
  • Wiersze dla dzieci Jolanty Wybieralskiej
  • Prezentacja dla dzieci „Kraina miodem płynąca”
  • Opowiadanie profesora Tutki
  • Inscenizacja „Pszczoły”
  • Opowiadanie „Pasieka”
  • Krzysztof Rogulski –„Pszczoły”
  • Zagadki o pszczołach
  • Gucio i Maja

Inne materiały do wykorzystania podczas realizacji projektu:

  • Nikołaj Rinsky Korsaków „Lot trzmiela”.
  • Piosenka „Pszczółka Maja”.
  • Piosenka dramowa „Pszczółka śpi w ogrodzie”.
  • Piosenka do wysłuchania ‘piosenka o pszczołach”
  • Zabawa ruchowa” Taniec pszczółki”
  • Piosenka „Bzzzy pszczółki”
  • Piosenka disco polo „Pszczółka Maja
  • Dobranocka –„Pszczółka Maja”

 

 

 

GRUPA  III

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

kwiecień

  • Porządkowanie wiedzy na temat tradycji obchodzenia Wielkanocy;
  • Doskonalenie motoryki małej;
  • Doskonalenie czytania globalnego;
  • Zabawy matematyczne „Ile jest”
  • Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
  • Obliczanie i manipulowanie przedmiotami
  • Doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego;
  •  Udział w plenerze edukacyjnym” Małe pszczoły
  • Kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
  • rozbudza umiejętności społeczne;
  • Budowanie  dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym;
  • Poznaje świat wartości estetycznych, wypowiadanych poprzez muzykę, działania plastyczne;
  • Rozbudza umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
  • Wzbogaca dziecięcy słownik o pojęcia związane z życiem pszczół;
  • Rozwija umiejętność przeprowadzania doświadczeń naukowych,  obserwacji i wyciągania wniosków;
  • Tworzy siatkę pytań dotyczącą pszczół.
  • Wie na czym polega praca pszczelarza. .

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

marzec

  • doskonalenie motoryki małej podczas prac plastycznych i ćwiczeń grafomotorycznych
  • doskonalenie umiejętności formułowania i weryfikowania hipotez;
  • rozwijanie sprawności ruchowej i pamięci muzycznej
  • rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia;
  • doskonalenie umiejętności porównywania;
  • rozbudzanie poczucia przynależności do regionu pochodzenia;
  • rozwijanie umiejętności korzystania z mapy i określanie położenia;
  • poszerzanie słownika o nazwy narzędzi ogrodniczych;
  • poznanie warunków prawidłowej hodowli roślin -warzyw cebulowatych
  • eksperymentowanie z farbami i ekspresji twórczej;
  • doskonalenie słuchu fonemowego;
  • uwrażliwienie na świat wiosennej  przyrody;
  • poznanie wartości odżywczych warzyw oraz sposobów ich przygotowania;
  • zapoznanie z cyklem życia motyla i ślimaka
  • zapoznanie z tradycjami powitania wiosny
  • kształtowanie umiejętności określania i dokonywania pomiaru długości ,szerokości i wysokości
  • mierzenie różnymi miarkami i stosowanie umiejętności mierzenia w życiu codziennym
  • -posługiwanie się określeniami wyższy, niższy , dłuższy, krótszy

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

LUTY

  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wyciągania wniosków;
  • ćwiczenie percepcji słuchowej na podstawie rymów;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego na podstawie baśni;
  • odróżnianie elementów prawdopodobnych od nieprawdopodobnych
  • utrwalenie nazw figur geometrycznych;, kreślenia po wzorze i układanie z różnych materiałów
  • manipulowanie na różnych materiałów, sklejanie,zszywanie,mocowanie
  • doskonalenie spostrzegania porównywanie;
  • doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego;
  • rozwijanie kreatywnego myślenia podczas twórczych zabaw;
  • doskonalenie myślenia twórczego i logicznego;
  • rozwijanie umiejętności tanecznych;
  • doskonalenie motoryki małej i dużej koordynacji ręka-oko;
  • doskonalenie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach;
  • rozbudzanie zainteresowania zajęciami badawczymi;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych:szeregowanie,przeliczanie, porównywanie liczebności;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów za pomocą różnych zmysłów;
  • doskonalenie koncentracji uwagi podczas słuchania czytanego tekstu;

Zamierzenia oddział III styczeń 2019

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy
  • zapoznanie z tradycją sylwestrową i noworoczną
  • doskonalenie umiejętności muzycznych
  • zapoznanie z przysłowiami i ich znaczeniem
  • kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat sposobów odmierzania czasu
  • utrwalenie liczby 7 w kontekście dni tygodnia
  • wprowadzenie do posługiwania się zegarkiem
  • utrwalenie świadomości cykliczności pór roku i symboli z nimi związanych
  • poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy miesięcy i dni tygodnia
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat obszarów polarnych
  • rozwijanie percepcji wzrokowej
  • rozwijanie zachowań sprzyjających zdrowiu – hartowanie
  • rozwijanie umiejętności matematycznych – przeliczanie, dzielenie po równo, dzielenie po wyznaczonej liczbie
  • doskonalenie kompetencji matematycznych – lateralizacja, kodowanie
  • doskonalenie umiejętności wykonywania prostych eksperymentów i doświadczeń
  • doskonalenie umiejętności stawiania hipotez, ich weryfikacji i wyciągania wniosków
  • doskonalenie umiejętności przewidywania, określania kolejności wydarzeń wcześniejszych i późniejszych
  • dostrzeganie zależności miedzy skutkiem a przyczyną
  • rozwijanie motoryki dużej
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw
  • kształtowanie zdolności plastycznych
  • doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych i doskonalenie sprawności manualnej
  • kształtowanie umiejętności przegrywania, cieszenia się z wygranej innych
  • wzbudzanie szacunku do osób starszych
  • estetyczne i kreatywne wykonywanie upominku dla dziadków
  • uczestniczenie w balu karnawałowym

              

 

Zamierzenia m-c grudzień

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń;
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego;
  • doskonalenie rozumienia znaków graficznych i symboli;
  • kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce pocztowej;
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych i rozwijanie sprawności manualnych;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi;
  • kształtowanie poczucia empatii i troski;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania i budowania związków przyczynowo-skutkowych;
  • poszerzanie świadomości dzieci na temat korzyści wynikających ze współdziałania ludzi;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie, doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw.
  • wprowadzenie pojęć matematycznych: długość , zbiory, podzbiory
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
  • doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów trzy-, czteroelementowych;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania przedmiotów różnymi zmysłami;
  • doskonalenie percepcji wzrokowej;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat sposobów obchodzenia przez dzieci Bożego Narodzenia;
  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji obchodzenia Bożego Narodzenia w Polsce, doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania wolnego czasu z bliskimi;
  • kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w trakcie wizyty w gościach;
  • doskonalenie lateralizacji i doskonalenie równowagi

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

LISTOPAD 2018

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zdjęć rodzinnych;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami czasu: dawniej, dziś i w przyszłości;
  • łączenie w pary przedmiotów starych i nowych;
  • pogłębianie poczucia przynależności do rodziny i  kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
  • wprowadzenie pojęcia drzewo genealogiczne;
  • kształtowanie wiedzy dzieci na temat zmian związanych z ruchami Ziemi (obiegowym i obrotowym);
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
  • utrwalanie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych takich, jak powstawanie chmur;
  • doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów i obserwacji;
  • dostrzeganie zmian w pogodzie i ich oznaczanie;
  • kształtowanie umiejętności rozróżniania fikcji od rzeczywistości;
  • doskonalenie umiejętności uczestnictwa w scenkach dramowych;
  • doskonalenie motoryki małej i umiejętności grafomotorycznych;
  • poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krążeniem wody w przyrodzie;
  • przewidywanie i doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
  • kształtowanie odpowiedzialności;
  •  kształtowanie zrozumienia kardynalnego i porządkowego aspektów liczb
  • Rozpoznawanie figur geometrycznych i ich charakterystycznych cech
  • kształtowanie umiejętności liczenia
  • kształtowanie umiejętności  konstrukcyjnych  i manipulacyjnych poprzez wykorzystywanie w zabawach figur płaskich i przestrzennych

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

PAŹDZIERNIK

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw;
  • kształtowanie umiejętności przygotowywania zdrowych posiłków z warzyw;
  • doskonalenie sprawności ruchowej, rozbudzanie ekspresji ruchowej i muzycznej;
  •  dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno;
  • doskonalenie inteligencji językowej poprzez rozwiazywanie zagadek słownych;
  • zapoznanie z różnymi technikami malarskimi oraz rodzajami malarstwa;
  • rozbudzanie zainteresowań muzyką, zapoznanie z twórczością i postacią Fryderyka Chopina;
  • doskonalenie umiejętności budowania i zadawania pytań;
  • rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce; ;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania grzybów jadalnych i trujących;
  • kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań;
  •  kształtowanie umiejętności wyróżniania głosek  w nagłosie, wygłosie i śródgłosie;
  • poznanie sposobów przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw;
  • rozwijanie wrażliwości estetycznej;
  •  rozwijanie sprawności grafomotorycznej
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania części garderoby;
  • zapoznanie z różnymi specjalizacjami lekarskimi;
  •  poszerzanie wiedzy dzieci na temat osób i instytucji, do których mogą zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia
  •  poznanie drzew, owoców i liści najpopularniejszych polskich drzew;
  •  rozbudzanie ciekawości dzieci dzięki prostym doświadczeniom;
  • doskonalenie słuchu na zajęciach muzycznych;
  • rozwijanie ekspresji twórczej w pracach plastycznych;
  • dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących jesienią w przyrodzie; 
  •  zapoznanie dzieci z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej;
  •  doskonalenie umiejętności klasyfikacji, tworzenia nazw nadrzędnych i podrzędnych;
  •  doskonalenie umiejętności matematycznych – rytmy;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych: dekodowania, porównywania kształtów i symboli;
  •  porównywanie liczebności zbiorów;
  • Posługiwanie się pojęciami matematycznym
  • Matematyka na wesoło poznawana przez sztukę

 

 

 

Grupa III

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

WRZESIEŃ 2018

  • poznanie i przestrzeganie zasad współżycia w grupie
  • doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie
  • wzmacnianie poczucia przynależności do grupy
  • poznanie zasad bezpiecznego przebywania w przedszkolu , na placu zabaw i na spacerze
  • rozwijanie sprawności fizycznej podczas ćwiczeń porannych , gimnastycznych i zabaw w ogrodzie
  • kształtowanie codziennych nawyków higienicznych
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się swoim imieniem i nazwiskiem oraz rozpoznawaniem imion swoich kolegów
  • doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi na temat swojego miejsca zamieszkania i adresu
  • doskonalenie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształcenie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni
  • doskonalenia orientacji w schemacie własnego ciała
  • rozwijanie u dzieci logicznego myślenia

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC CZERWIEC

Cele ogólne:

  • Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za ład i porządek w najbliższym otoczeniu.

    Rozwijane wrażliwości słuchowej jako przygotowanie do czytania i pisania.

    Rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania – utworów literackich, złożonych wypowiedzi, poleceń…

    Rozwijanie umiejętności porozumiewania się werbalnego i niewerbalnego.

    Rozwijanie i doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania – w pamięci i na konkretach

    Rozwijanie umiejętności związanych z porządkowaniem, klasyfikowaniem.

    Rozwijanie orientacji w przestrzeni.

    Rozwijanie umiejętności koncentracji na danym zadaniu

    Rozwijanie umiejętności rozumienia i porządkowania zdarzeń przyczynowo-skutkowych i sekwencji czasowych.

    Zachęcanie i motywowanie do codziennego pobytu na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i sprawności fizycznej.

    Uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia i w dniu codziennym

    Kształtowanie postawy szacunku i równości w odniesieniu do wszystkich ludzi bez względu na narodowość, wygląd, kolor skóry, płeć, itp.

    Poszerzanie wiedzy o cechach charakterystycznych lata

    Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i obserwacyjnych

 

 

DZIAŁANIA PROJEKTOWE

  

 

         

 

TAK NAM MIJAŁ CZAS W  PRZEDSZKOLU:

     

   

  

 

 

 

 

 

 

 


Ostatnia aktualizacja: 2019-06-03