Przedszkole Samorządowe w Trąbkach

KONCEPCJA PRACY

 KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

w roku szkolnym  2023 - 2024

Zadanie priorytetowe: SZCZĘŚLIWY PRZEDSZKOLAK - ZDROWIE FIZYCZNE I PSYCHICZNE DZIECI WYZWANIEM WSPÓŁCZESNYCH RODZICÓW – wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny.

UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA: 

  • Potrafi budować i regulować relacje,
  • potrafi dbać o własne zdrowie i bezpieczeństwo, chroniąc je świadomie i podejmując decyzje,
  • zgodnie z oczekiwaniami zachowa się w sytuacjach zagrażających jego zdrowiu i bezpieczeństwu, 
  • będzie bardziej zahartowane, sprawne fizycznie i odporniejsze psychicznie, 
  • posiada umiejętności, doświadczenia i wiedzę, potrzebne w życiu codziennym (samoakceptacja, samodzielność, samoorganizacja, samoregulacja, sprawczość, samodzielne myślenie),
  •  prezentuje odpowiedzialną postawę za siebie oraz środowisko naturalne i traktuje je z należytym szacunkiem,rozwija zdolność do konstruktywnego porozumiewania się w różnych środowiskach, wykazywania się tolerancją, wyrażania własnego zdania, a także zdolność do empatii.rozwija umiejętności językowe i intuicję językową,
  • rozwija muzykalność, szeroki zakres rozwoju umysłu, troszczy się o zdrowie (aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, zdrowe oddychanie, odpoczynek  i relaks),
  • dba o higienę osobistą, higienę snu (odpowiednią długość i jakość jego snu), a także o tzw. higienę cyfrową (czyli m.in. umiarkowanie w korzystaniu z urządzeń cyfrowych, a także o właściwy, bezpieczny sposób korzystania z internetu).

 

PROJEKTY EDUKACYJNE, INNOWACJE PEDAGOGICZNE.

  1. Projekty Edukacyjne realizacja wybranego zagadnienia wynikającego z Koncepcji Pracy Przedszkola w celu kreowania takich sytuacji edukacyjnych, w których dzieci poszukują niestandardowych rozwiązań stawianych przed nimi problemów:
  • Razem po zdrowie – oddział I
  • Zdrowe dziecko - zdrowy dorosły – oddział II
  • Zaplanuj zdrowy dzień żywieniowy – oddział III

           Cel projektów edukacyjnych:

  • Stawianie dziecka w centrum procesu uczenia - nauczania, skłaniając go do samodzielności w poszukiwaniu rozwiązań, czyniąc go odpowiedzialnym za własne uczenie się.  
  • Dziecko zdobywa doświadczenie związane z planowaniem własnych aktywności, pracą zespołową, podejmowaniem decyzji, komunikacją z innymi, czy też wytrwałością w doprowadzaniu podjętych działań do końca.
  1. projekt edukacyjny społeczno-obywatelski „AKADEMIA RODZICA- jak w sposób świadomy i skuteczny wychować szczęśliwe dziecko?”

Cel ogólny:

Wdrażanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.

Zakres współpracy z rodzicami obejmuje: 

  • Starania o zapewnienie warunków prawidłowego rozwoju dziecka.
  • Inicjowanie poczynań pedagogicznych rodziców.
  • Oddziaływanie na postawy rodzicielskie.
  • Podnoszenie kultury pedagogicznej i poszerzanie wiedzy rodziców o rozwoju i wychowaniu w okresie dzieciństwa.
  • Pomoc rodziców w ulepszaniu pracy przedszkola.
  • Monitorowanie efektywnej współpracy.

Zadania główne projektu:

  1. „Poszerzaj wiedzę, zdobywaj umiejętności, podejmuj działanie”
  2. „Klub Kreatywnego Rodzica” - cykl konkursów i zajęć warsztatowych dla rodziców.
  3. „Bajkowe spotkania w Trąbkach – rodzice bajki bajają”.
  4. „Tradycja łączy pokolenia” - aktywnie z seniorami.
  5. „Grupy wsparcia” dla dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi wraz z edukacją rodziców
  6. Prezentacja i ewaluacja projektu.
  1. innowacjA pedagogiczna „MOJE ZDROWIE - MOJA SIŁA, WIELKA MOC”

       Cel innowacji: Aktywne uczestnictwo rodziców i dzieci w różnych działaniach dotyczących edukacji zdrowotnej.

 Zadania główne innowacji:

  1. Motywowanie do dbałości o zdrowie.
  2. Wyjaśnienie znaczenia spożywania produktów mlecznych, warzyw i owoców.
  3. Określenie zasad zdrowego stylu życia: codzienne przebywanie na świeżym powietrzu, zdrowe odżywianie, higiena osobista, odpoczynek, kontakt z lekarzem.
  4. Stosowanie zasad higieny: mycie rąk przed posiłkami, mycie zębów po posiłkach.