Oferta edukacyjna
WIZJA
"Twórczy umysł - edukacja ku kreatywności i przedsiębiorczości dzieci"
Tworzymy przedszkole, które kształci świadomych, wszechstronnych, a przede wszystkim dojrzałych i samodzielnych młodych badaczy, odkrywców i obywateli nowoczesnego świata. Dajemy dziecku szansę poznania i wyrażania siebie poprzez okazję twórczego działania, rozwijania własnych możliwości, aby dziecko było bardziej pewne siebie i po prostu polubiło uczyć się i odkrywać świat.
MISJA
Cele taktyczne przedszkola, a mianowicie:
- Umożliwienie dziecku ekspresji doznań zmysłowych, spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu.
- Promowanie zdrowego stylu życia, przygotowanie dzieci do społecznego i intelektualnego funkcjonowania w społeczeństwie.
- Rozwijanie zainteresowań i poszerzanie wiedzy o świecie przyrodniczym, kształtowanie umiejętności logicznego rozumowania.
- Tworzenie warunków do doświadczeń wielozmysłowych w najbliższym otoczeniu dziecka.
- Rozwijanie u dzieci optymistycznych cech charakteru takich jak: samodzielność, zaradność, odporność emocjonalna, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania, empatia, otwartość.
- Tworzenie warunków i wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka zapewniając mu prawo do szczęśliwego dzieciństwa wypełnionego swobodną i kreatywną zabawą.
Nauczyciele w pracy z dzieckiem korzystają z najnowszych osiągnięć pedagogiki:
1.Podstawa programowa
2.Przedszkolny Zestaw Programów w roku szkolnym 2021/2022:
- Program wychowania przedszkolnego „Od przedszkolaka do pierwszaka "– autorstwa Iwony Brody, wydawnictwo WSiP
- Program wspomagający: „Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli…”, E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, wydawnictwo WSiP
- Program wychowawczy przedszkola.
- Program adaptacji dziecka do przedszkola.
- Program nauczycielski "A,B.C.. Małego Artysty"- autorstwa J. Konieczny
- Program nauczycielski "Rozbudzić twórcę"- autorstwa E. Bukowskiej
- Programy zajęć fakultatywnych.
Nasze przedszkole bierze udział w programach i projektach edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym. Podejmowane przez nas działania wspomagają m.in. edukację prozdrowotną, ekologiczną oraz budują wiedzę o świecie społecznym. Celem naszej edukacji jest poszerzanie zainteresowań dzieci, dbałość o bezpieczeństwo, promocja zdrowia oraz uwrażliwienie przedszkolaków na piękno i konieczność ochrony przyrody.
- Program edukacji antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas”. Liderem jest Państwowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Wieliczce. Koordynator programu: Justyna Konieczny
- Ogólnopolski program edukacji ekologicznej „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, który wprowadza dzieci w piękny świat naturyoraz uczy ochronyprzyrody. Organizatorem Programu jest firma Tymbark i marka Kubuś. www.przyjacielenatury.pl
Kadra pedagogiczna składa się z wysoko wykwalifikowanych nauczycieli. W realizacji naszej misji zaangażowany jest cały personel pedagogiczny, administracyjno-obsługowy, jak również rodzice, a efektem naszej wspólnej pracy jest przedszkole, w którym dzieci czują się bezpieczne, akceptowane i mogą się wszechstronnie rozwijać. Jesteśmy placówką pracującą w oparciu o programy dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, dzięki czemu nasi wychowankowie sukcesem i bez stresu rozpoczynają naukę w szkole.
Bogata oferta edukacyjna:
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez nauczycieli w roku szkolnym 2020/2021:
Zajęcia |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
Projekty Edukacyjne BAJKA, KSIĄŻKA, EMOCJA |
Nauczyciele grup |
rok szkolny 2021/2022 |
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „......................” |
Monika Kulig Justyna Konieczny |
rok szkolny 2021/2022 |
Grupa wsparcia dla rodziców dzieci o SPE Warsztaty logopedyczne „Wspieranie rozwoju mowy małego dziecka” - Celem warsztatów jest przekazanie Rodzicom najważniejszych zagadnień z zakresu profilaktyki logopedycznej. |
Logopeda |
1 x w miesiacu |
Warsztaty muzyczne |
Aleksandra Tomasik |
1 x w tygodniu 30 min |
Kółko Plastyczne |
Justyna Konieczny |
1 x w miesiącu |
J. angielski | Beata Ryś |
2 x w tygodniu 30 min wtorki i czwartki |
Rytmika | Joanna Marcisz |
1 x 30 min. w tygodniu poniedziałek |
|
Przydział nauczycielom stałych prac i zajęć dodatkowych pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną Uchwałą Nr 1/2021/2022 z dnia 30.08.2021r.
- w ramach zajęć podstawowych, w każdej grupie wiekowej odbywają się zajęcia usprawniające aparat artykulacyjny. Są to tzw. ćwiczenia buzi i języka pomagające każdemu dziecku w poprawnej wymowie i dykcji.
- muzykoterapię
- relaksacje
- profilaktykę logopedyczną
- wizyty ciekawych osób
- spektakle teatralne
- imprezy okolicznościowe
- wycieczki
- festyny rodzinne
- bajkoterapię w ramach „Bajkowe spotkania w Trąbkach"
Metody pracy:
Cały proces edukacji przedszkolnej dodatkowo wzbogacamy różnymi metodami aktywizującymi:
METODA SYMULTACYJNICZNO-SEKWENCYJNA wczesnej nauki czytania jest metodą sylabową, opartą na najnowszych badaniach neuropsychologicznych i na wieloletnich doświadczeniach terapeutycznych i logopedycznych prof. Cieszyńskiej. Jest skutecznym sposobem nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wykorzystuje wiedzę o sekwencyjnych zdolnościach lewej półkuli mózgowej przy równoczesnym korzystaniu z symultanicznych sposobów przetwarzania bodźców językowych półkuli prawej.
Literatura:
Cieszyńska J. (2008) „Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli”. Wydawnictwo Edukacyjne Kraków
„DZIECIĘCA MATEMATYKA” – EDUKACJA MATEMATYCZNA wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej. W edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym najważniejsze są osobiste doświadczenia stanowiące podstawy, z których dziecko tworzy pojęcia (matematyczne) oraz umiejętności. Doświadczenia te przyczyniają się do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej odporności. Zajęcia edukacyjne według „Dziecięcej matematyki” mają charakter zabawowy. Nauka przebiega poprzez udział dziecka w ciekawych zadaniach i grach. Celem tej metody jest wspomaganie rozwoju umysłowego, dobre przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. Metoda, powstała w wyniku badań naukowych zmierzających do połączenia w jeden proces: intensywnego wspomagania rozwoju inteligencji operacyjnej dzieci, kształtowania odporności emocjonalnej potrzebnej dzieciom do pokonywania trudności, rozwijania umiejętności matematycznych stosowanych w codziennym życiu i wymaganych w szkole na lekcjach matematyki.
Literatura:
Gruszczyk-Kolczyńska E. Zielińska E. (2009). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. WSiP.
Gruszczyk-Kolczyńska E. Zielińska E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. WSiP.
PEDAGOGIKA MUZYCZNA według C. Orffa. W naszym przedszkolu wykorzystujemy nowatorskie metody wychowania muzycznego. Jedną z nich jest metoda C. Orffa Głównym elementem metody niemieckiego pedagoga i kompozytora jest śpiew i gra na prostych instrumentach perkusyjnych (tzw. instrumentarium Orffa, w skład, którego wchodzą: bębenki, tamburyna, kołatki, grzechotki, trójkąty, dzwonki melodyczne). Duży nacisk kładziemy na improwizację i rozwijanie ekspresji. Najważniejszym elementem w muzykowaniu jest rytm. Jak podkreśla sam autor metody: „ Wszystkie przeżycia wczesnego wieku, wszystko, co w dziecku zostanie obudzone i rozwinięte, pozostaje mu właściwe przez całe życie”. Tą zasadą kieruje się nowoczesna psychologia i pedagogika.
Źródło:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Carl_Orff
PEDAGOGIKA MARII MONTESORII. Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego. Pozwala na spontaniczną i twórczą aktywność, pomaga w rozwoju indywidualnych cech osobowości, kształtowaniu charakteru, uczy współdziałania. W naszym przedszkolu wprowadzamy wybrane elementy pedagogiki montessoriańskiej: dbamy o uporządkowane otoczenie dziecka, umożliwiamy dzieciom uczenie się poprzez działanie i doświadczanie, pobudzamy rozwój dziecka dbając o odpowiedni dobór pomocy dydaktycznych, rozwijamy samodzielność i wiarę we własne siły, uczymy szacunku do porządku i do pracy.
Literatura:
Miksza Małgorzata : Zrozumiec Montessori czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka.Kraków : Impuls, 1998
Barbara Stein : Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej. Kielce 2003 Wyd. Jedność.
Urlich Steenberg : Pedagogikia Marii Montessori w przedszkolu. Kielce 2004 Wyd. Jedność Herder
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO wg Weroniki Sherborne – nawiązuje do wczesnodziecięcego doświadczenia człowieka, wykorzystuje dotyk, ruch oraz wzajemne relacje fizyczne, emocjonalne i społeczne do rozszerzania świadomości samego siebie i pogłębienia kontaktu z innymi ludźmi. W życiu codziennym często „oddalamy się” od naszych uczuć, rezygnujemy z emocjonalności, miękkości, bliskości. Dzięki doświadczeniom wyniesionym z zajęć można je przypomnieć i uzupełnić ich pierwotne zasoby. Jest to szczególnie ważne w naszym obszarze kulturowym, gdzie kontakty z ludźmi zaczynają nabierać coraz bardziej sformalizowanego charakteru, gdzie brakuje w nich miejsca i czasu na doświadczenie bliskości drugiego człowieka.
Literatura:
„Ruch Rozwijający dla dzieci." - Weronika Sherborne PWN SA W-wa 2012r. str. 8:
METODA MALOWANIA DZIESIĘCIOMA PALCAMI. Metoda malowania dziesięcioma palcami, obejmuje manipulację farbami przy użyciu dłoni i palców, ma wiele wspólnego z naturalną skłonnością dziecka do „paćkania się” w substancjach o konsystencji błota. Ma takie walory jak: pomoc w pokonywaniu lęków, wzmacnianie wiary we własne siły, pobudzanie ekspresji fantastycznej.
Literatura:
Bielicka I., Olechnowicz H., Ślusarska-Kowalska Z.(1964) „Malowanie Dziesięcioma Palcami", Psychologia Wychowawcza Nr 2
Bielicka I., Olechnowicz H., Ślusarska-Kowalska Z.(1964) „O klinicznym zastosowaniu Metody Malowania Dziesięcioma Palcami", Psychologia Wychowawcza Nr 3
Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
METODA DENNISONA, czyli Kinezjologii Edukacyjnej, to ćwiczenie relaksujące, energetyzujące służące integracji obu półkul mózgowych w celu efektywniejszego działania, zwiększenia umiejętności uczenia się, wzmocnienia systemu odpornościowego.
Literatura:
P.E. Dennison, Gimnastyka mózgu. Przewodnik dla rodziców, nauczycieli i wszystkich, którzy interesują się relacją pomiędzy ruchem a uczeniem się całym mózgiem. Warszawa 2003.
P.E. Dennison, Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Warszawa 2003.
Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego. (praca zbiorowa pod red J. Zwoleńskiej) Warszawa 2002.
PEDAGOGIKA ZABAWY - KLANZA, której celem jest wzbogacenie form pracy w grupie, umożliwienie aktywności i zaangażowania we wspólne tworzenie oraz spontanicznej radości z twórczego działania w grupie.
Literatura:
Kędzior-Niczyporuk E. (red.) (2010). O metodzie KLANZY. Teoria i praktyka.Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA Lublin.
METODA R. LABANA – Założeniem gimnastyki twórczej Rudolfa Labana jest wiązanie ruchu z takimi elementami jak słowo, rytm i muzyka. Nauczyciel podczas zajęć nawiązuje do pór roku, ważnych wydarzeń, wykorzystuje znane dzieciom piosenki i wierszyki. Różnorodność form ruchowych oraz sposób zajęć stwarza dzieciom możliwość twórczego działania. Sprzyja temu atmosfera towarzysząca zajęciom: swoboda, humor, śmiech. Rudolf Laban duży nacisk kładł nie na efekt, lecz na sposób wykonania, tworzenia przez dziecko ruchu. Staramy się by dziecko podczas zajęć stawało się jednocześnie aktorem i autorem.
Literatura:
Informacje na temat metody R. Labana można znaleźć m.in. w miesięczniku MEN "Wychowanie w przedszkolu" (1984 nr 12, 1985 nr 5i 11, 1992 nr 9, 1996 nr 2, 1999 nr 5).
W. Gniewkowski „Gimnastyka twórcza R. Labana”, Wychowanie w Przedszkolu, nr 5/ 1985
ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE wg K. Wlaźnik – Zabawy i ćwiczenia w naszym przedszkolu spełniają ważną rolę, ponieważ pozwalają na zachowanie prawidłowej postawy oraz wzmacniają odporność fizyczną dzieci. Z proponowanych ćwiczeń głównie wykorzystujemy: zestawy ćwiczeń porannych, zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę oraz zabawy ruchowe (w tym: zabawy orientacyjno-porządkowe, zabawy na czworakach, bieżne, z elementami podskoku, zabawy z elementami rzutu i toczenia, oraz kształtowania równowagi). Poprzez zabawy i ćwiczenia ruchowe, dzieci pokonują trudności, dzięki czemu wzmacniają wiarę we własne możliwości.
Literatura:
W. Gniewkowski , K. Wlaźnik – Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych, WSiP 1991r, s. 107
K. Wlaźnik „ Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Wychowanie fizyczne w przedszkolu”, wyd. JUKA 1996,
R. Trześniowski „Zabawy i gry ruchowe”, 1995,
J. Bielski „ Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego” Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2005r.
Metoda BATII STRAUS – opiera się na : wykorzystaniu elementów ruchu, tańca, gestów, śpiewu, gry na prostych instrumentach perkusyjnych, stwarzaniu dzieciom możliwości zabawy z muzyką, przez co staje się ona lubiana i chętnie słuchana. Polega na aktywnym słuchaniu łatwo przyswajalnej muzyki poważnej ,obcowaniu z nią i czerpaniu z nie tego, co najlepsze: piękno, wrażliwość, pomysłowość, muzykalność, uruchomianiu wyobraźni oraz przełamywaniu oporów związanych z publicznymi występami. Drama, muzykoterapia, bajkoterapia.
PROJEKTY EDUKACYJNE.
”Słyszałem i zapomniałem,
widziałem i zapamiętałem,
zrobiłem i zrozumiałem”
Konfucjusz
Metoda projektu – należy do interaktywnych metod nauczania. Jej istota polega na tym ,że dzieci realizują określone duże i czasochłonne przedsięwzięcia w oparciu o przyjęte założenia. Najważniejsze zalety jej stosowania to : rozwijanie samodzielności , umiejętności współpracy z innymi , integrowanie grup rówieśniczych , uwzględnianie rozwoju indywidualnego, uzdolnień dzieci, potrzeb zainteresowań, budzenie aktywności poznawczej, kreatywność. Praca z projektem to okazja dla dzieci, by się czegoś nauczyć i rozwijać własne umiejętności , weryfikować swoją wiedzę , a jednocześnie dowiadywać się , co się uzyskało w wyniku wspólnych starań, sprawdzając tym samym własną efektywność. W realizacji projektu biorą udział wszystkie dzieci. Zadania są oczywiście dostosowane do ich wieku i możliwości grupy. Najważniejszym elementem realizacji projektu jest jego zakończenie, czyli prezentacja rezultatów pracy całego zespołu oraz jego ewaluacja, w której poprzez różne formy staramy się dowiedzieć, czego dzieci dowiedziały się i nauczyły, jakie umiejętności zdobyły, co zapamiętały i najważniejsze, co zrozumiały.
Najczęściej ewaluacja przybiera formę konkursów międzygrupowych, quizów, pokazów multimedialnych, interaktywne małe formy teatralne itp. Ważnym elementem w pracy metodą projektu jest też włączanie osób z zewnątrz (specjalnie zaproszeni goście) , w tym także rodziców.
W naszym przedszkolu w latach 2016 - 2019 planujemy zrealizować wybrane tematy metodą projektu, ujęte w rocznych planach pracy, stanowiące załącznik do koncepcji pracy na każdy rok szkolny.
KRYTERIA SUKCESU
1. Dziecko w naszym przedszkolu:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki,
- Zyskuje poczucie bezpieczeństwa,
- Rozwija się twórczo.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiągania sukcesu.
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
- Jest przygotowane do nauki matematyki, czytania i pisania.
2. Rodzice w naszym przedszkolu:
- Uzyskują pomoc w wychowaniu dzieci, personel pedagogiczny współdziała z nimi w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- Uzyskują pomoc specjalistów,
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka,
- Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola,
- Mogą bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych,
- Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola,
- Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach dydaktyczno- wychowawczych.
3. Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych,
- Organizują proces dydaktyczno–wychowawczo-opiekuńczy w taki sposób, aby zapewnić wszechstronny i harmonijny rozwój każdego dziecka w przygotowaniu do nauki w szkole,
- Piszą i realizują programy własne i projekty dostosowane do potrzeb grupy i placówki,
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- Doskonalą swoją wiedzę i nabywają nowych doświadczeń poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach,
- Wykorzystują aktywne metody pracy,
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola,
- Monitorują efektywność własnej pracy – samokontrola,
- Realizują nowatorskie programy edukacyjne, profilaktyczne i wychowawcze,
- Zacieśniają współpracę z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
- Wprowadzają skuteczny system diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych,
- Upowszechniają wiedzę o działalności przedszkola w środowisku.