Realizacja Innowacji Pedagogicznej „Moje zdrowie-moja siła, wielka moc”
Grupa II - Koliberki wykonały dzisiaj pyszny i zdrowy sok jabłkowy
A.Nowak
Realizacja innowacji pedagogicznej pt. „Moje zdrowie- moja siła, wielka moc” w roku szkolnym 2023/2024
Autor innowacji - mgr Aleksandra Nowak
Inowacja ta powstała, by pomóc przedszkolakom przyswajać wiedzę odnośnie zasad zdrowego stylu życia, która powinna być nieodłącznym elementem wychowania dzieci w dzisiejszym świecie.Zadaniem innowacji jest przede wszystkim rozbudzenie u dzieci zdrowego trybu życia, uświadomienie dzieciom, jak ważne jest codzienne zjadanie owoców i warzyw oraz kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych.
Cel główny: Promowanie zdrowego stylu życia oraz kształtowanie właściwych nawyków i umiejętności praktycznych: higienicznych, prawidłowego odżywiania się a także zachęcanie do aktywnego wypoczynku i uprawiania sportów już od najmłodszych lat życia.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, jako jednego z czynników pozytywnego zdrowia
Włączenie rodziców w realizację założeń innowacji z jednoczesnym uwzględnieniem w pracy z dziećmi inicjatyw wychodzących z ich strony.
Celem uatrakcyjnienia realizowanych sytuacji edukacyjnych będzie dobór różnorodnych metod dostosowanych do indywidualnych możliwości dzieci rozbudzając ich aktywność twórczą.
Poprzez tą innowację chcemy wykształcić u przedszkolaków oraz ich rodziców nawyki zdrowego stylu życia. Innowacja będzie realizowana w czasie pobytu dzieci w przedszkolu poprzez: zajęcia edukacyjne, prelekcje, zabawy, spacery, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, działania praktyczne, obserwacje. Zaproponowane treści zostaną odpowiednio dobrane do wieku oraz indywidualnych możliwości dzieci.
HARMONOGRAM REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMOWYCH INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Zadanie programowe |
Proponowane formy |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
Wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych.
|
- zabawy edukacyjne, - warsztaty kulinarne – kiszenie ogórków. |
Marzec 2024 |
D. Kozielska |
|
1 x w semestrze |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Raz na dwa miesiące |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Listopad 2023 |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Kwiecień 2024 |
M. Sobczyk |
|
|
Marzec 2024 |
S. Substelna |
|
|
Kwiecień 2024 |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej jako jednego z czynników pozytywnego zdrowia.
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Grudzień-luty |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Czerwiec 2024 |
S.Substelna M. Sobczyk |
|
|
2 x w semestrze |
Nauczycielki oddziałów |
|
Kształtowanie u dzieci właściwych nawyków i umiejętności higieniczno – zdrowotnych.
|
|
1 x w semestrze |
Nauczycielki oddziałów |
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Kwiecień 2024 |
D. Kozielska |
|
Kształtowanie u dzieci w wieku przedszkolnym świadomej i czynnej postawy
|
|
Wrzesień 2023 |
Dyrektor |
|
Październik 2024 |
L.Grzybek-Braś |
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Maj 2024 |
L. Grzybek Braś |
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy.
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
Kształtowanie i dbanie o rozwój psychiczny.
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
Włączenie rodziców w realizację założeń innowacji z jednoczesnym uwzględnieniem w pracy z dziećmi inicjatyw wychodzących z ich strony.
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
Listopad 2023 |
|
|
|
Styczeń 2024 |
|
|
|
Luty 2024 |
M. Krosta (psycholog) |
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
|
|
Maj 2024 |
|
|
|
Cały rok |
Nauczycielki oddziałów |
Realizacja Innowacji Pedagogicznej „Moje zdrowie-moja siła, wielka moc”
Grupa II - Koliberki wykonały dzisiaj pyszny i zdrowy sok jabłkowy
A.Nowak
Zapraszam do przeczytania artykułu: https://miastodzieci.pl/czytelnia/13-zasad-zdrowego-zywienia-przedszkolaka/
„Rola aktywności ruchowej w edukacji przedszkolnej”
Edukacja zdrowotna uwzględniająca aktywność fizyczną i rozwój sprawności ruchowej dzieci zajmuje w przedszkolu szczególne miejsce. Ruch jest naturalną potrzebą dziecka a odpowiednia aktywność ruchowa jest dziecku niezbędna dla zapewnienia prawidłowego rozwoju fizycznego, umysłowego, motorycznego i społecznego.
Aktywność ruchowa jako warunek pozytywnego pojmowania zdrowia jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka, w każdym okresie życia, a szczególnego znaczenia nabiera w dzieciństwie kiedy jest niezbędna do prawidłowego rozwoju. Aktywność ruchowa ma korzystny wpływ na szereg właściwości nie tylko fizjologicznych, ale i odpornościowych, adaptacyjnych, a także na prawidłowy przebieg szeregu procesów metabolicznych ustroju. W sferze psychicznej i społecznej pomaga uzyskać szereg cech niezbędnych w życiu dorosłego człowieka, takich jak równowaga emocjonalna, odporność na stresy, umiejętność psychicznej adaptacji do zmieniających się warunków. Kształtuje ponadto poczucie odpowiedzialności, zdyscyplinowania, wytrwałość w pokonywaniu trudności, sprzyja przyswajaniu norm społecznych. Dla dzieci właściwie użyty i dozowany ruch łagodzi przebieg procesów rozwojowych, zwiększa odporność fizjologiczną, koryguje wady postawy i kształtuje pozytywne nawyki ruchowe.
Tymczasem kondycja biologiczna i sprawność fizyczna dzieci w wieku przedszkolnym budzi wiele kontrowersji i nie jest po prostu dobra. Głównymi przyczynami takiego stanu jest styl życia i niedostateczna aktywność ruchowa, która uważana jest za podstawowy stymulator rozwoju psychosomatycznego i główny czynnik fizycznego oddziaływania. Łączona jest nie tylko z troską o zdrowie ale i sprawnością, z potrzebami wypoczynku czy odprężenia.
Tak więc ruch ma bardzo ogromne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, a istotnym wsparciem rozwoju ruchowego dzieci w wieku przedszkolnym oprócz rodziny powinni być przede wszystkim nauczyciele.
Szybki rozwój w okresie wczesnego dzieciństwa jest ogromną szansą edukacyjną dziecka, a także dużym wyzwaniem dla nauczyciela przedszkola. Nauczyciel powinien wspierać przede wszystkim rozwój ruchowy dziecka ponieważ ruch jest fizjologiczną potrzebą dziecka przedszkolnego i o tym powinni pamiętać jego opiekunowie. W pracy przedszkola rozwijanie sprawności ruchowej następuje głównie poprzez:
• organizację zabaw ruchowych: zabawy orientacyjno-porządkowe, zabawy z elementem równowagi, czworakowania, biegu, rzutu, celowania i toczenia, wspinania się, podskoku i skoku; gry i zabawy na powietrzu; zabawy w terenie; zabawy na śniegu;
• organizację ćwiczeń porannych dla dzieci;
• organizację ćwiczeń gimnastycznych: dla dzieci młodszych w formie opowieści ruchowych po 10-20 min., dla dzieci starszych - zestawów ćwiczeń po 20-35 min.
Oprócz zorganizowanych form ruchu, dzieci mają własne, dowolne zabawy ruchowe.
Realizują w nich swoje pomysły, wykorzystują doświadczenia, poszukują sposobów wyrażania emocji i aktywności ruchowej. Podczas zabaw dowolnych mają okazję do sprawdzania swoich możliwości w tym zakresie. Zabawy te dają dzieciom swobodę, zapewniają spontaniczność.
Rolą nauczyciela jest:
• zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa;
• łagodzenie sporów;
• zachęcenie do aktywności dzieci mało ruchliwych, mało sprawnych fizycznie;
• aktywizowanie, podsuwanie nowych pomysłów.
Zabawy ruchowe prowadzone w przedszkolu dostosowane są do potrzeb i możliwości dziecka. Rozwijają i doskonalą sprawność ruchową poprzez:
• kształtowanie prawidłowej postawy;
• kształtowanie motoryki: szybkości, gibkości, zwinności, koordynacji ruchowej;
• rozwijanie koordynacji ruchowej;
• wyrabianie pozytywnej motywacji do zabaw i zajęć ruchowych.
Wykształcenie u dziecka w wieku przedszkolnym nawyku codziennej aktywności fizycznej wytworzy w nim potrzebę aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego, co będzie kontynuowane w dorosłym życiu.
Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju organizmu dziecka, dlatego u dzieci w tym okresie oraz w pierwszych latach szkolnych obserwuje się:
Z faktu tego wypływa cenna wskazówka dla nauczyciela – łatwość nauczania nawet bardzo skomplikowanych ćwiczeń (z czego korzystają tak zwane sporty wczesne, np. gimnastyka sportowa, artystyczna, akrobatyczna, łyżwiarstwo figurowe, pływanie itp.). Dysponując tą wiedzą możemy odważnie wprowadzać do zajęć gimnastycznych już pod koniec edukacji przedszkolnej, oprócz zabaw, zadania trudniejsze i elementy sportu.
Pierwszorzędne znaczenie dla uzyskania pożądanego efektu ma tu prawidłowy pokaz nauczanego ćwiczenia, bowiem dzieci odwzorowują cały przebieg ruchowy, uczą się go od razu.
Dla dzieci z dostrzeżonymi zaburzeniami rozwoju ruchowego należy, w miarę możliwości, organizować zajęcia korekcyjne na terenie przedszkola oraz indywidualizować zadania ruchowe w czasie zajęć gimnastycznych.
Najważniejszą przesłanką w pracy z małymi dziećmi jest przestrzeganie zdrowotności oraz zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć. W tym celu należy dokładnie sprawdzić i zabezpieczyć miejsce do ćwiczeń, urządzenia, przyrządy i przybory, szczególnie starannie po dłuższej przerwie (ferie, wakacje), właściwie zaplanować zajęcia, stosować pomoc i ochronę przy wykonywaniu trudniejszych ćwiczeń oraz przestrzegać porządku i dyscypliny podczas zajęć.
Należy zadbać, by do zajęć gimnastycznych dzieci przebierały się w stroje sportowe. Uwaga ta dotyczy przede wszystkim zajęć prowadzonych w sali gimnastycznej i w ogrodzie w okresie letnim. Na zajęciach ruchowych w sali dzieci powinny ćwiczyć boso. Umożliwi to stosowanie ćwiczeń zapobiegających płaskostopiu. Do zajęć gimnastycznych prowadzonych zimą w ogrodzie lub w terenie pożądane były by ubrania niekrępujące ruchów, łatwe do zdejmowania i wkładania oraz odpowiednie obuwie, najlepiej sportowe.
Aby skutecznie wspierać rozwój psychofizyczny dzieci niezbędna jest stała współpraca z rodzicami. Nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę z wielkiego zapotrzebowania dzieci na ruch i często nie wiążą nadruchliwości dziecka w domu z brakiem okazji do „wyżycia się” ruchowego w ciągu dnia.
Potrzebne jest przybliżenie rodzicom reguł wychowania zdrowotnego i fizycznego dzieci, oraz uświadomienie potrzeby ruchu i niezbędnego czasu, który na to trzeba przeznaczyć.
Porcja ruchu organizowana dziecku w przedszkolu oraz spacer do i z przedszkola nie wystarczają do zapewnienia prawidłowego rozwoju.
Odradzajmy rodzicom przywożenie dzieci do przedszkola wózkiem lub samochodem, niech dzieci chodzą i biegają! Należy zachęcać rodziców do organizowania wspólnych zabaw ruchowych z dziećmi, do planowania im aktywności ruchowych, np. na rowerze, wrotkach, na basenie, do wyposażenia dziecka we własną piłkę i stworzenie okazji do posługiwania się nią itp.
Szczególną troską należy otoczyć dzieci niechętnie ruszające się, stroniące od zabaw, ze znacznie obniżonym poziomem rozwoju cech motorycznych i w razie potrzeby wspólnie planować działania zmierzające do uzyskania poprawy w tym względzie.
Ważne jest także uświadamianie rodzicom potrzeby hartowania dzieci przez przebywanie na powietrzu w każdej porze roku, zapewnienie odpowiedniego, przewiewnego i niekrępującego ubrania i stosownego obuwia.
„Ruch jest życiem - życie jest ruchem”. W tym skrócie myślowym wskazał on na pierwszoplanowe znaczenie ruchu - od ruchu nasze życie się zaczyna i nim się ono kończy. Między tym pierwszym, a ostatnim ruchem istnieje cały ich ocean. Tym większy, im bardziej aktywny tryb życia prowadził człowiek i im dłużej trwało jego życie.
Opracowanie: mgr Aleksandra Nowak
Warsztaty z przedszkolnym psychologiem pt. "Rozpoznawanie emocji i uczuć własnych i innych osób".