Przedszkole Samorządowe w Trąbkach

SENSOPLASTYKA

Grupa wsparcia realizuje cykliczne zajecia organizowane dla dzieci i rodziców z zakresu SENSOPLASTYKI


Prowadzenie: mgr M.Kasina


Cel główny:  wpływ na stymulację wszystkich zmysłów:

  • węchu
  • wzroku
  • dotyku
  • słuchu
  • smaku

 Plastyka pachnąca, słodka, kwaśna, gorzka, miękka, szorstka, gładka, twarda, sucha, mokra, lekka, ciężka Edukacja plastyczna od pierwszych chwil życia wpływa na optymalny rozwój całego organizmu. Stymulując receptory wpływamy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej tym „łatwiej” nam się myśli, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle zarówno małego dziecka jak i osób dorosłych.

 Dzieci:

- poznajemy niecodzienne techniki plastyczne z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku.



Podczas zajęć opieramy na ekologicznych i biodegradowalnych materiałach plastycznych, które przygotowujemy z łatwo dostępnych artykułów spożywczych.  Nasze materiały są w pełni bezpieczne dla dzieci. Dodatkowym atutem jest aspekt ekonomiczny – możemy przygotować bardzo dużo masy plastycznej oraz farb za niewielką cenę.


Dzięki kolorowej stymulacji wpływamy na wiele aspektów rozwoju dzieci:

  • wspomagamy budowanie ich świadomości ciała i przestrzeni,
  • dbamy o usprawnienie ruchowe (przygotowanie do nauki chodzenia w przypadku niemowląt),
  • wspieramy rozwój zmysłów,
  • wpływamy na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni),
  • poprzez wspólne działania pogłębimy nasz kontakt emocjonalny z dziećmi – budujemy w ten sposób ich poczucie bezpieczeństwa.

 Plastyka Sensoplastyka to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta ekologicznych barw.Dzięki wprowadzeniu działań Sensoplastycznych w pracy z dziećmi wpływamy na rozwój ich kreatywności oraz twórczego myślenia.

Korzyści dla dzieci wynikające z uczestniczenia w  zajęciach Sensoplastycznych:

  • uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej,
  • wspieranie samodzielności,
  • czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania,
  • doświadczanie sukcesów w realizacji swoich pomysłów,
  • wspieranie aktywności we wprowadzanie zmian i ulepszeń,
  • wychodzenie ze schematów,
  • elastyczne podejście do zmian w stale zmieniającym się świecie,
  • poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych,
  • współdziałanie i wzajemną pomoc w celu osiągnięcia zamierzonych planów,
  • pielęgnowanie krytycznego i świadomego spojrzenia na rzeczywistość, które skutkuje innowacyjnością w działaniu,
  • wzmacnianie wiary we własne możliwości.

Sensoplastyka opiera się także na wykorzystaniu technik arteterapeutycznych – wpływamy nie tylko na rozwój dzieci, ale dbamy też o własny rozwój i stan umysłu – działania Sensoplastyczne sprzyjają relaksacji, a wiadomo – zrelaksowany i szczęśliwy opiekun to szczęśliwe dziecko:-)

 Podczas zajęć dzieci z rodzicami  poznają sposoby przygotowania ekologicznych materiałów plastycznych oraz techniki podczas których można je wykorzystać.

Zajęcia opieramy na produktach oraz barwnikach spożywczych.

Podczas zajęć przyjrzymy się naszym sposobom postrzegania twórczości, wspólnie zastanowimy się czym tak naprawdę jest kreatywność oraz do czego jest ona nam potrzebna w życiu.

Będziemy stymulować wszystkie nasze zmysły dzięki kolorowemu brudzeniu, zwrócimy uwagę na znaczenie jakie ma Sensoplastyka we wspieraniu wszechstronnego rozwoju zarówno dzieci jak i osób dorosłych.



 

Zasady Sensoplastyki:

 

1. Używane są tylko i wyłącznie produkty spożywcze

2. Zajęcia odbywają  się na otwartej przestrzeni np. podłodze, ziemi

3. Dajemy uczestnikom zajęć czas tzn. nie pośpieszamy, nie przymuszamy, nie zachęcamy na siłę

4. Nie używa się fartuchów czy też odzieży ochronnej, która mogłaby sugerować, że możemy się ubrudzić tylko w pewnym zakresie

5. Zadajemy pytania zamiast wydawać polecenia

6. Nazywamy emocje, sytuacje, które towarzyszą podczas zajęć

7. Nie robimy niczego wbrew innym uczestnikom zajęć

8. Szanujemy wizerunek dziecka tj.  nie fotografujemy dzieci bez koszulek,

9. Brudzimy się do woli