Przedszkole Samorządowe w Trąbkach

GRUPA WSPARCIA

 

GRUPA WSPARCIA DLA RODZICÓW
DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI - GWR

Skład zespołu: 

  • E. Bukowska - neurologopeda, socjoterapeuta, terapeuta pedagogiczny, oligofrenopedagog
  • S. Substelna - pedagog specjalny, logopeda, surdopedagog
  • M. Krosta - psycholog

Zasady uczestnictwa w GWR:

  • program warsztatów GWR kierowany jest do rodziców dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które są objęte pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie przedszkola.
  • w prelekcjach edukacyjnych i profilaktycznych mogą uczestniczyć wszyscy zainteresowani rodzice.

Pod pojęciem dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi trzeba rozumieć zarówno dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i te, które mają trudności w realizacji standardów wymagań programowych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego (niższe niż przeciętne możliwości intelektualne, nieharmonijny rozwój procesów percepcyjno-motorycznych), zdrowotnego (dzieci przewlekle chore) oraz ograniczeń środowiskowych (dzieci imigrantów, dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo).

Takie rozumienie specjalnych potrzeb edukacyjnych ma na celu wdrożenie i urzeczywistnienie idei wyrównywania szans edukacyjnych wszystkich dzieci. Istotą przedszkola jest założenie, że każde dziecko ma osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości. Niezbędne jest więc wypracowanie działań systemowych wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Celem grupy wsparcia jest zdobywanie informacji na temat problemu, spotkania ze specjalistami, wymienianie się sprawdzonymi rozwiązaniami, poznawanie sposobów skuteczniejszej komunikacji z dzieckiem, rozmowy o uczuciach towarzyszących codziennym trudnościom, nabywanie umiejętności pomocnych dziecku w nauce/nawiązywaniu relacji z otoczeniem, uczenie się strategii postępowania w przypadku nasilenia się problemu.

Grupa wsparcia łączy rodziców, tworzy przestrzeń dla rozmów i wymiany doświadczeń. Wśród ważnych celów działania takiej grupy można wymienić otrzymanie emocjonalnego wsparcia i pomoc w radzeniu sobie z przeżywanymi trudnościami.

W trakcie spotkań rodzice postarają się uzyskać odpowiedzi między innymi na następujące pytania:

  1. Jak rozwijać procesy poznawcze u dziecka?

  2. Przedszkolak z depresją? To całkiem możliwe.

  3. Jakie niepożądane zachowania u małego dziecka mogą rokować u nastolatka zagrożeniem społecznym i jak temu zapobiec?

  4. Kiedy dziecko kłamie, a kiedy fantazjuje?

  5. Czym jest dyscyplina w procesie wychowania małego człowieka?

Pedagogizacja rodziców prowadzona jest zarówno w formie wykładów jak i w formie opracowywanych artykułów i umieszczanych sukcesywnie w ciągu roku szkolnego w zakładce aplikacji INSO. Załączone artykuły (pliki) dostępne są dla wszystkich zainteresowanych rodziców.

Warsztaty dla rodziców i dzieci – trwać będą do 60 minut. W warsztatach uczestniczyć będzie wyznaczona liczba dzieci (objęte PPP) o zbliżonych dysfunkcjach rozwojowych i ich rodzice.

Podjęcie działań GWR w celu wspierania rodzica może zaowocować większą spójnością oddziaływań domu i przedszkola, a co za tym idzie – podniesieniem efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku.