System motywacyjny
Absolwent przedszkola:
Naszym celem będzie wzmacnianie u dzieci pozytywnych postaw wobec świata i innych ludzi. Chcemy, aby nasi wychowankowie wykazywali następujące cechy:
BADAJĄCY:
- odważnie zadaje pytania i szuka na nie odpowiedzi;
- chętnie uczestniczy w proponowanych sytuacjach zadaniowych:
- wytrwale dąży do rozwiązania postawionego problemu.
WSZECHSTRONNY:
- odkrywa i zdobywa wiedzę z różnych dziedzin i źródeł. Zdobyte informacje potrafi połączyć z tymi, które już posiada.
- wykazuje zainteresowania czytelnicze;
- uczestniczy w różnych formach aktywności (zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych).
MYŚLĄCY:
- podejmuje samodzielne i odważne decyzje,
- zastanawia się, szuka odpowiedzi na pytania, myśli krytycznie.
KOMUNIKUJĄCY SIĘ:
- umie komunikować się z innymi, dzieli się pomysłami, potrafi rozwiązywać konflikty, wyraża swoje opinie przy jednoczesnym szacunku dla poglądów innych.
- obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
- zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym lub komunikuje się w inny zrozumiały sposób, w tym z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji.
KIERUJĄCY SIĘ ZASADAMI:
- zna swoje prawa i obowiązki;
- wie co jest właściwe, zdaje sobie sprawę z wagi obowiązujących zasad i konsekwencji ich nieprzestrzegania.
- na co dzień kieruje się szczerością i prawdomównością,
OTWARTY:
- słucha innych, jest tolerancyjny, ceni różnorodność kultur, poglądów.
- Rozumie i docenia kulturę oraz historię swojego kraju jednocześnie będąc otwartym na wartości i tradycje innych osób i społeczeństw.
- rozumie potrzebę poszanowania odmienności i autonomii drugiego człowieka.
OPIEKUŃCZY:
- w kontaktach z ludźmi potrzebującymi kierują się empatią, współczuciem i głębokim szacunkiem;
- troszczy się o świat wokół siebie, o ludzi z lokalnej społeczności, czuje się odpowiedzialny za otoczenie, potrafi przyjąć wsparcie od innych;
- pomaga rówieśnikom słabszym, młodszym i mniej sprawnym;
- wykazuje też troskę o środowisko naturalne.
PODEJMUJĄCY RYZYKO:
- odważnie pyta, bada, szuka odpowiedzi, dąży do celu.
- nie boi się, że popełni błąd. Porażkę traktuje jako okazję do uczenia się.
- nowe sytuacje podejmuje z odwagą, której towarzyszy spokój i przezorność.
ZRÓWNOWAŻONY:
- dba o siebie i rozwija się w 3 aspektach: intelektualnie, społecznie i fizycznie;
- dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia i zdrowego trybu życia.
REFLEKSYJNY:
- zastanawia się, jak być lepszym, analizuje podjęte decyzje i zachowania;
- spokojnie przyjmuje zarówno pochwały jak i krytykę,
- zapoznaje się z właściwymi wzorcami zachowania-postawa nauczyciela, rodzica, postacie literackie,
- próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
- w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
SYSTEM MOTYWACYJNY
Za bardzo ważny element wychowania uznajemy kształcenie w dziecku wewnętrznej motywacji. Jesteśmy świadomi, iż proces ten wymaga więcej czasu niż edukacja przedszkolna, ale warto pracować nad nią już od najmłodszych lat. Kierując się dobrem dziecka, jego potrzebami i możliwościami, dostrzegamy następujące sposoby motywowania przedszkolaków do nauki, podejmowania wyzwań, prób zmian zachowania itp.:
- traktowanie dziecka jako partnera do rozmowy,
- stanowienie przez rodziców i nauczycieli wzoru do naśladowania dla dzieci,
- czytelny system nagradzania i wyciągania konsekwencji – w miarę możliwości spójny w domu i przedszkolu (szczególnie w przypadku dzieci wymagających dodatkowych działań wychowawczych); przyznawanie niematerialnych nagród; dawanie i odbieranie przywilejów jako sposób wpływania na postawę dziecka,
- ustalanie zasad i przestrzeganie czasu (umowa zobowiązuje obie strony),
- budowanie u dziecka pozytywnego obrazu siebie,
- wykorzystanie motywującego oddziaływania grupy rówieśniczej,
- chwalenie dziecka za udzielanie pomocy,
- przydzielanie dziecku obowiązków.
Program jest realizowany na wszystkich zajęciach, także tych dodatkowych. Odniesienia do jego realizacji są zaznaczane w planach miesięcznych i dziennikach zajęć.
Przykładowe wzmocnienia stosowane w systemie motywacji:
1) nagrody społeczne:
- pochwała bezpośrednia (indywidualna)
- pochwała pośrednia (przed grupą)
- pochwała przed rodzicem
- pochwała przed dyrektorem przedszkola,
- atrakcyjna zabawa według pomysłu dziecka,
- darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności poprzez pełnienie określonych dyżurów (w łazience, w szatni, podczas posiłków, w kącikach zainteresowań itp.)
2) nagrody rzeczowe:
- różnego rodzaju emblematy ( uśmiechnięte minki lub buźki, czerwone serduszka, słoneczka, gwiazdki lub inne znaki),
- nagrody rzeczowe, ustalone wspólnie z rodzicami (książeczki do kolorowania, jajko niespodzianka, lizak, maskotka lub inna zabawka),
- dyplomy, medale, „Order dobrej zabawy” itp.,
- nagroda tygodnia np. opiekowanie się przez weekend maskotką grupy lub inna nagroda wybrana przez grupę.
Nieodłącznym elementem tego programu jest ścisła współpraca nauczyciela z rodzicami dziecka. W ramach współpracy organizowane będą spotkania grupowe, w trakcie których wspólnie z rodzicami omawiane będą problemy, wysuwane wnioski do dalszej pracy. Rodzice będą także zapraszani na zajęcia otwarte, by mogli współuczestniczyć w procesie wychowania.