KONCEPCJA PRACY
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
w roku szkolnym 2023 - 2024
Zadanie priorytetowe: SZCZĘŚLIWY PRZEDSZKOLAK - ZDROWIE FIZYCZNE I PSYCHICZNE DZIECI WYZWANIEM WSPÓŁCZESNYCH RODZICÓW – wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny.
UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA:
- Potrafi budować i regulować relacje,
- potrafi dbać o własne zdrowie i bezpieczeństwo, chroniąc je świadomie i podejmując decyzje,
- zgodnie z oczekiwaniami zachowa się w sytuacjach zagrażających jego zdrowiu i bezpieczeństwu,
- będzie bardziej zahartowane, sprawne fizycznie i odporniejsze psychicznie,
- posiada umiejętności, doświadczenia i wiedzę, potrzebne w życiu codziennym (samoakceptacja, samodzielność, samoorganizacja, samoregulacja, sprawczość, samodzielne myślenie),
- prezentuje odpowiedzialną postawę za siebie oraz środowisko naturalne i traktuje je z należytym szacunkiem,rozwija zdolność do konstruktywnego porozumiewania się w różnych środowiskach, wykazywania się tolerancją, wyrażania własnego zdania, a także zdolność do empatii.rozwija umiejętności językowe i intuicję językową,
- rozwija muzykalność, szeroki zakres rozwoju umysłu, troszczy się o zdrowie (aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, zdrowe oddychanie, odpoczynek i relaks),
- dba o higienę osobistą, higienę snu (odpowiednią długość i jakość jego snu), a także o tzw. higienę cyfrową (czyli m.in. umiarkowanie w korzystaniu z urządzeń cyfrowych, a także o właściwy, bezpieczny sposób korzystania z internetu).
PROJEKTY EDUKACYJNE, INNOWACJE PEDAGOGICZNE.
- Projekty Edukacyjne – realizacja wybranego zagadnienia wynikającego z Koncepcji Pracy Przedszkola w celu kreowania takich sytuacji edukacyjnych, w których dzieci poszukują niestandardowych rozwiązań stawianych przed nimi problemów:
- Razem po zdrowie – oddział I
- Zdrowe dziecko - zdrowy dorosły – oddział II
- Zaplanuj zdrowy dzień żywieniowy – oddział III
Cel projektów edukacyjnych:
- Stawianie dziecka w centrum procesu uczenia - nauczania, skłaniając go do samodzielności w poszukiwaniu rozwiązań, czyniąc go odpowiedzialnym za własne uczenie się.
- Dziecko zdobywa doświadczenie związane z planowaniem własnych aktywności, pracą zespołową, podejmowaniem decyzji, komunikacją z innymi, czy też wytrwałością w doprowadzaniu podjętych działań do końca.
- projekt edukacyjny społeczno-obywatelski „AKADEMIA RODZICA- jak w sposób świadomy i skuteczny wychować szczęśliwe dziecko?”
Cel ogólny:
Wdrażanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
Zakres współpracy z rodzicami obejmuje:
- Starania o zapewnienie warunków prawidłowego rozwoju dziecka.
- Inicjowanie poczynań pedagogicznych rodziców.
- Oddziaływanie na postawy rodzicielskie.
- Podnoszenie kultury pedagogicznej i poszerzanie wiedzy rodziców o rozwoju i wychowaniu w okresie dzieciństwa.
- Pomoc rodziców w ulepszaniu pracy przedszkola.
- Monitorowanie efektywnej współpracy.
Zadania główne projektu:
- „Poszerzaj wiedzę, zdobywaj umiejętności, podejmuj działanie”
- „Klub Kreatywnego Rodzica” - cykl konkursów i zajęć warsztatowych dla rodziców.
- „Bajkowe spotkania w Trąbkach – rodzice bajki bajają”.
- „Tradycja łączy pokolenia” - aktywnie z seniorami.
- „Grupy wsparcia” dla dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi wraz z edukacją rodziców
- Prezentacja i ewaluacja projektu.
- innowacjA pedagogiczna „MOJE ZDROWIE - MOJA SIŁA, WIELKA MOC”
Cel innowacji: Aktywne uczestnictwo rodziców i dzieci w różnych działaniach dotyczących edukacji zdrowotnej.
Zadania główne innowacji:
- Motywowanie do dbałości o zdrowie.
- Wyjaśnienie znaczenia spożywania produktów mlecznych, warzyw i owoców.
- Określenie zasad zdrowego stylu życia: codzienne przebywanie na świeżym powietrzu, zdrowe odżywianie, higiena osobista, odpoczynek, kontakt z lekarzem.
- Stosowanie zasad higieny: mycie rąk przed posiłkami, mycie zębów po posiłkach.