Przedszkole Samorządowe w Trąbkach

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Realizacja innowacji pedagogicznej pt. „Moje zdrowie- moja siła, wielka moc” w roku szkolnym 2023/2024 

Autor innowacji - mgr Aleksandra Nowak

Inowacja ta powstała, by pomóc przedszkolakom przyswajać wiedzę odnośnie zasad zdrowego stylu życia, która powinna być nieodłącznym elementem wychowania dzieci w dzisiejszym świecie.Zadaniem innowacji jest przede wszystkim rozbudzenie u dzieci zdrowego trybu życia, uświadomienie dzieciom, jak ważne jest codzienne zjadanie owoców i warzyw oraz kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych.

 Cel główny: Promowanie  zdrowego stylu życia oraz kształtowanie właściwych nawyków i umiejętności praktycznych: higienicznych, prawidłowego odżywiania się a także zachęcanie do aktywnego wypoczynku i uprawiania sportów już od najmłodszych lat życia.

  • Wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych;
  • Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, jako jednego z czynników pozytywnego zdrowia;
  • Kształtowanie u dzieci właściwych nawyków i umiejętności higieniczno – zdrowotnych;
  • Kształtowanie u dzieci w wieku przedszkolnym świadomej i czynnej postawy w wobec sytuacji, w których powstały bądź mogą powstać zagrożenia oraz w dążeniu do zachowania zdrowia;
  • Włączenie rodziców w realizację założeń innowacji .

Cele szczegółowe:

  • wprowadzenie dzieci w świat wartości zdrowotnych;
  • wzbogacenie wiedzy na temat zdrowia, zdrowego stylu życia.
  • otwieranie się na nowe smaki, zapachy, potrawy.
  • wdrażanie do stosowania zasad higieny osobistej podczas przyrządzania i spożywania posiłków.
  • rozwijanie samodzielności i umiejętności samoobsługowych.
  • poznanie zasad kulturalnego spożywania posiłków.
  • czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków.
  • dba o swoje zdrowie, zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia,
  • kulturalnie zachowuje się podczas posiłku,

Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, jako jednego z czynników pozytywnego zdrowia

  • wie, że aktywność ruchowa jest źródłem zdrowia, radości, dobrego samopoczucia,
  • rozwija ogólną sprawność fizyczną i koordynację ruchową poprzez systematyczne uczestniczenie w zajęciach gimnastycznych i zabawach ruchowych w sali, ogrodzie przedszkolnym, w parku itp.
  • stosuje się do regulaminu bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych,
  • wie, że ruch zapobiega otyłości, zapobiega chorobom wad postawy, uodparnia na choroby,
  • potrafi powiedzieć jak można spędzić czas wolny z rodziną uprawiając sport,
  • samodzielnie korzysta z urządzeń terenowych na placu przedszkolnym.

Włączenie rodziców w  realizację  założeń  innowacji  z  jednoczesnym  uwzględnieniem  w pracy z dziećmi inicjatyw wychodzących z ich strony.

  • współpracują z nauczycielem poprzez tradycyjne formy („kącik dla rodziców”, zebrania, rozmowy indywidualne, INSO),
  • uczestniczą w kształtowaniu u dziecka określonych wiadomości i umiejętności,
  • wspierają w trudnościach na jakie napotykają dzieci,
  • uczestniczą w organizacji działań.

Celem uatrakcyjnienia realizowanych sytuacji edukacyjnych będzie dobór różnorodnych metod dostosowanych do indywidualnych możliwości dzieci rozbudzając ich aktywność twórczą. 

Poprzez tą innowację chcemy wykształcić u przedszkolaków oraz ich rodziców nawyki zdrowego stylu życia. Innowacja będzie realizowana w czasie pobytu dzieci w przedszkolu poprzez: zajęcia edukacyjne, prelekcje, zabawy, spacery, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, działania praktyczne, obserwacje. Zaproponowane treści zostaną odpowiednio dobrane do  wieku oraz indywidualnych możliwości  dzieci. 

HARMONOGRAM REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMOWYCH INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

Zadanie programowe

Proponowane formy
i metody pracy

Termin

Osoba odpowiedzialna

Wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych.

 

  • ZIELONY DZIEŃ:

- zabawy edukacyjne,

- warsztaty kulinarne – kiszenie ogórków.

Marzec 2024

D. Kozielska

  • wycieczka do sklepu z ekologiczną żywnością ( zakup owoców, suszenie owoców, konsumpcja)

1 x w semestrze

Nauczycielki oddziałów

  • DZIEŃ ŻYWNOŚCI- zdrowe nawyki żywieniowe/ zabawy i zajęcia warsztatowe i kulinarne

Raz na dwa miesiące

Nauczycielki oddziałów

  • Przygotowanie zapasów na zimę z owoców i warzyw – prezentacja przyniesionych zapraw z domu       

Listopad 2023

Nauczycielki oddziałów

  • Zdrowe pieczywo - ,,Od ziarenka do bochenka” – historyjka obrazkowa, wycieczka do piekarni, poznanie różnych gatunków chleba.

Kwiecień 2024

M. Sobczyk

  • ,, Dzień sera” – podróż  do mlecznej krainy, poznanie przetworów mlecznych, degustacja różnych gatunków sera: białego, żółtego, koziego

Marzec 2024

S. Substelna

  • ,, Tęczowe ogródeczki” -  założenie na przedszkolnym terenie ogródków przez wszystkie grupy – szczypiorek, mięta, sałata itp. – pielęgnacja – obserwacja

Kwiecień 2024

Nauczycielki oddziałów

  • Zdrowie na kanapkach” – wykonanie witaminowych kanapek z własnych zbiorów

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • Promowanie akcji ,, Mamo , tato wolę wodę”- upowszechnienie wśród dzieci  picia wody

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej jako jednego z czynników pozytywnego zdrowia.

 

  • codzienne uczestnictwo dzieci w zajęciach i zabawach ruchowych ( zestawy ćwiczeń porannych, zestawy zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych)

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • organizowanie zabaw i zajęć  na świeżym powietrzu  miarę sprzyjających warunków

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • „Kosz owocowo-warzywny” - zabawy poznawcze rozwijające zmysły

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • Spotkania z nauczycielem w-fu rozmowa n/n różnych dyscyplin sportowych oraz ich wpływie na nasze zdrowie
  • - koszykówka, siatkówka, gimnastyka, dzień piłki, lekkoatletyka, boks,

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • Organizowanie zabaw na śniegu jako formy aktywnego wypoczynku

Grudzień-luty

Nauczycielki oddziałów

  • Udział dzieci w olimpiadzie sportowej „SPARTAKIADA PRZEDSZKOLAKÓW”

Czerwiec 2024

S.Substelna

M. Sobczyk

  • Przygotowanie witaminowych pyszności - „Warsztaty kulinarne”: soki, koktajle mleczne, surówki, sałatki owocowe

2 x w semestrze

Nauczycielki oddziałów

Kształtowanie u dzieci właściwych nawyków i umiejętności higieniczno – zdrowotnych.

 

  • współpraca z intendentką, kucharką przedszkolną: poznanie procedur higienicznego i estetycznego przygotowania posiłków

1 x w semestrze

Nauczycielki oddziałów

  • Codzienne czynności higieniczne w łazience przedszkolnej; mycie rąk przed posiłkami

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • ,, Światowy dzień zdrowia” Urządzenie kącika wiedzy  o zdrowiu w Sali przedszkolnej

Kwiecień 2024

D. Kozielska

Kształtowanie u dzieci w wieku przedszkolnym świadomej i czynnej postawy
wobec sytuacji, w których powstały bądź mogą powstać zagrożenia
oraz w dążeniu do zachowania zdrowia.

 

  • Spotkanie z ratownikiem medycznym – warsztaty edukacyjne            

Wrzesień 2023

Dyrektor

  • ,, Spotkanie z Leśnikami” – pogadanka o bezpieczeństwie w lesie, zapobieganie zatruciom grzybami. – wycieczka do Niepołomic    

Październik 2024

L.Grzybek-Braś

  • Projekcja filmu  ,, Choroby brudnych rąk – jak ich unikać”

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • Projekcja filmu  ,, Wady postawy”

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ NIKOTYNY- Dlaczego ludzie palą papierosy? – udział w programie antynikotynowym ,, Czyste powietrze wokół nas”

Maj 2024

L. Grzybek Braś

  • Zajęcia merytoryczne z zakresu zdrowego trybu życia: lekarz / pielęgniarka

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy.

 

  • ,, Gimnastyka buzi i języka” – poranne ćwiczenia logopedyczne

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

Kształtowanie i dbanie o rozwój psychiczny.

 

  • wprowadzenie o stałej porze relaksu: elementy bajkoterapii, muzykoterapii

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • Aktywne wypoczynki – wycieczka do lasu, łąkę, spacery

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

Włączenie rodziców w realizację założeń innowacji z jednoczesnym

uwzględnieniem w pracy z dziećmi inicjatyw wychodzących z ich strony.

 

  • plakaty promujące zdrowy styl odżywiania; strona WWW przedszkola, kącik dla rodziców w przedszkolu, INSO, tablice w salach

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • Konkurs rodzinny ,, Bajkowy lampion z dyni”

Listopad 2023

  1. Nowak
  • Warsztaty KKR dla rodziców tematyka ZDROWIE - ,, To służy zdrowiu, to szkodzi zdrowiu” – wykonanie plakatu

Styczeń 2024

  1. Nowak
  • ,, Profilaktyka uzależnień w przedszkolu” – prelekcja dla dzieci  i rodziców

Luty 2024

M. Krosta (psycholog)

  • Informacje dla rodziców nt. znaczenia aktywności ruchowej  u dzieci na gazetce dla rodziców, stronie Internetowej i Facebooku, INSO

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

  • Konkurs fotograficzny -  ,, Zdrowe gotowanie w domu

Maj 2024

  1. Nowak
  • Włączanie rodziców do działań w zakresie profilaktyki prozdrowotnej   

Cały rok

Nauczycielki oddziałów

Aktualności

PYSZNY I ZDROWY SOK !

Realizacja Innowacji Pedagogicznej „Moje zdrowie-moja siła, wielka moc”

Grupa II - Koliberki wykonały dzisiaj pyszny i zdrowy sok jabłkowy ????????

A.Nowak

ROLA AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ W EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ

„Rola aktywności ruchowej w edukacji przedszkolnej”

 

 

 

 

 

 

Edukacja zdrowotna uwzględniająca aktywność fizyczną i rozwój sprawności ruchowej dzieci zajmuje w przedszkolu szczególne miejsce. Ruch jest naturalną potrzebą dziecka a odpowiednia aktywność ruchowa jest dziecku niezbędna dla zapewnienia prawidłowego rozwoju fizycznego, umysłowego, motorycznego i społecznego.

Aktywność ruchowa jako warunek pozytywnego pojmowania zdrowia jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka, w każdym okresie życia, a szczególnego znaczenia nabiera w dzieciństwie kiedy jest niezbędna do prawidłowego rozwoju. Aktywność ruchowa ma korzystny wpływ na szereg właściwości nie tylko fizjologicznych, ale i odpornościowych, adaptacyjnych, a także na prawidłowy przebieg szeregu procesów metabolicznych ustroju. W sferze psychicznej i społecznej pomaga uzyskać szereg cech niezbędnych w życiu dorosłego człowieka, takich jak równowaga emocjonalna, odporność na stresy, umiejętność psychicznej adaptacji do zmieniających się warunków. Kształtuje ponadto poczucie odpowiedzialności, zdyscyplinowania, wytrwałość w pokonywaniu trudności, sprzyja przyswajaniu norm społecznych. Dla dzieci właściwie użyty i dozowany ruch łagodzi przebieg procesów rozwojowych, zwiększa odporność fizjologiczną, koryguje wady postawy i kształtuje pozytywne nawyki ruchowe.

Tymczasem kondycja biologiczna i sprawność fizyczna dzieci w wieku przedszkolnym budzi wiele kontrowersji i nie jest po prostu dobra. Głównymi przyczynami takiego stanu jest styl życia i niedostateczna aktywność ruchowa, która uważana jest za podstawowy stymulator rozwoju psychosomatycznego i główny czynnik fizycznego oddziaływania. Łączona jest nie tylko z troską o zdrowie ale i sprawnością, z potrzebami wypoczynku czy  odprężenia.

Tak więc ruch ma bardzo ogromne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, a istotnym wsparciem rozwoju ruchowego dzieci w wieku przedszkolnym oprócz rodziny powinni być przede wszystkim nauczyciele.

Szybki rozwój w okresie wczesnego dzieciństwa jest ogromną szansą edukacyjną dziecka, a także dużym wyzwaniem dla nauczyciela przedszkola. Nauczyciel powinien wspierać przede wszystkim rozwój ruchowy dziecka ponieważ ruch jest fizjologiczną potrzebą dziecka przedszkolnego i o tym powinni pamiętać jego opiekunowie. W pracy przedszkola rozwijanie sprawności ruchowej następuje głównie poprzez:

• organizację zabaw ruchowych: zabawy orientacyjno-porządkowe, zabawy z elementem równowagi, czworakowania, biegu, rzutu, celowania i toczenia, wspinania się, podskoku i skoku; gry i zabawy na powietrzu; zabawy w terenie; zabawy na śniegu;

• organizację ćwiczeń porannych dla dzieci;

• organizację ćwiczeń gimnastycznych: dla dzieci młodszych w formie opowieści ruchowych po 10-20 min., dla dzieci starszych - zestawów ćwiczeń po 20-35 min.

Oprócz zorganizowanych form ruchu, dzieci mają własne, dowolne zabawy ruchowe.

Realizują w nich swoje pomysły, wykorzystują doświadczenia, poszukują sposobów wyrażania emocji i aktywności ruchowej. Podczas zabaw dowolnych mają okazję do sprawdzania swoich możliwości w tym zakresie. Zabawy te dają dzieciom swobodę, zapewniają spontaniczność.

Rolą nauczyciela jest:

• zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa;

• łagodzenie sporów;

• zachęcenie do aktywności dzieci mało ruchliwych, mało sprawnych fizycznie;

• aktywizowanie, podsuwanie nowych pomysłów.

Zabawy ruchowe prowadzone w przedszkolu dostosowane są do potrzeb i możliwości dziecka. Rozwijają i doskonalą sprawność ruchową poprzez:

• kształtowanie prawidłowej postawy;

• kształtowanie motoryki: szybkości, gibkości, zwinności, koordynacji ruchowej;

• rozwijanie koordynacji ruchowej;

• wyrabianie pozytywnej motywacji do zabaw i zajęć ruchowych.

Wykształcenie u dziecka w wieku przedszkolnym nawyku codziennej aktywności fizycznej wytworzy w nim potrzebę aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego, co będzie kontynuowane w dorosłym życiu.

Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju organizmu dziecka, dlatego u dzieci w tym okresie oraz w pierwszych latach szkolnych obserwuje się:

  1. wielką potrzebę ruchu i nieraz mówi się o nadruchliwości a także o konieczności zaspokojenia głodu ruchu dziecka, (przyjmuje się, że do zaspokojenia potrzeb dziecka niezbędne jest zapewnienie mu około trzech godzin ruchu dziennie)
  2. korzystne zmiany w sprawności i koordynacji ruchowej (koniec przedszkola, pierwsze lata szkolne) i dlatego okres ten nazywa się złotym wiekiem motoryczności dziecka.

Z faktu tego wypływa cenna wskazówka dla nauczyciela – łatwość nauczania nawet bardzo skomplikowanych ćwiczeń (z czego korzystają tak zwane sporty wczesne, np. gimnastyka sportowa, artystyczna, akrobatyczna, łyżwiarstwo figurowe, pływanie itp.). Dysponując tą wiedzą możemy odważnie wprowadzać do zajęć gimnastycznych już pod koniec edukacji przedszkolnej, oprócz zabaw, zadania trudniejsze i elementy sportu.

Pierwszorzędne znaczenie dla uzyskania pożądanego efektu ma tu prawidłowy pokaz nauczanego ćwiczenia, bowiem dzieci odwzorowują cały przebieg ruchowy, uczą się go od razu.

Dla dzieci z dostrzeżonymi zaburzeniami rozwoju ruchowego należy, w miarę możliwości, organizować zajęcia korekcyjne na terenie przedszkola  oraz indywidualizować zadania ruchowe w czasie zajęć gimnastycznych.

Najważniejszą przesłanką w pracy z małymi dziećmi jest przestrzeganie zdrowotności oraz zapewnienie bezpieczeństwa w czasie zajęć. W tym celu należy dokładnie sprawdzić i zabezpieczyć miejsce do ćwiczeń, urządzenia, przyrządy i przybory, szczególnie starannie po dłuższej przerwie (ferie, wakacje), właściwie zaplanować zajęcia, stosować pomoc i ochronę przy wykonywaniu trudniejszych ćwiczeń oraz przestrzegać porządku i dyscypliny podczas zajęć.

Należy zadbać, by do zajęć gimnastycznych dzieci przebierały się w stroje sportowe. Uwaga ta dotyczy przede wszystkim zajęć prowadzonych w sali gimnastycznej i w ogrodzie w okresie letnim. Na zajęciach ruchowych w sali dzieci powinny ćwiczyć boso. Umożliwi to stosowanie ćwiczeń zapobiegających płaskostopiu. Do zajęć gimnastycznych prowadzonych zimą w ogrodzie lub w terenie pożądane były by ubrania niekrępujące ruchów, łatwe do zdejmowania i wkładania oraz odpowiednie obuwie, najlepiej sportowe.

Aby skutecznie wspierać rozwój psychofizyczny dzieci niezbędna jest stała współpraca z rodzicami. Nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę z wielkiego zapotrzebowania dzieci na ruch i często nie wiążą nadruchliwości dziecka w domu z brakiem okazji do „wyżycia się” ruchowego w ciągu dnia.

Potrzebne jest przybliżenie rodzicom reguł wychowania zdrowotnego i fizycznego dzieci, oraz uświadomienie potrzeby ruchu i niezbędnego czasu, który na to trzeba przeznaczyć.

Porcja ruchu organizowana dziecku w przedszkolu oraz spacer do i z przedszkola nie wystarczają do zapewnienia prawidłowego rozwoju.

Odradzajmy rodzicom przywożenie dzieci do przedszkola wózkiem lub samochodem, niech dzieci chodzą i biegają! Należy zachęcać rodziców do organizowania wspólnych zabaw ruchowych z dziećmi, do planowania im aktywności ruchowych, np. na rowerze, wrotkach, na basenie, do wyposażenia dziecka we własną piłkę i stworzenie okazji do posługiwania się nią itp.

 Szczególną troską należy otoczyć dzieci niechętnie ruszające się, stroniące od zabaw, ze znacznie obniżonym poziomem rozwoju cech motorycznych i w razie potrzeby wspólnie planować działania zmierzające do uzyskania poprawy w tym względzie.

Ważne jest także uświadamianie rodzicom potrzeby hartowania dzieci przez przebywanie na powietrzu w każdej porze roku, zapewnienie odpowiedniego, przewiewnego i niekrępującego ubrania i stosownego obuwia.

 

„Ruch jest życiem - życie jest ruchem”. W tym skrócie myślowym wskazał on na pierwszoplanowe znaczenie ruchu - od ruchu nasze życie się zaczyna i nim się ono kończy. Między tym pierwszym, a ostatnim ruchem istnieje cały ich ocean. Tym większy, im bardziej aktywny tryb życia prowadził człowiek i im dłużej trwało jego życie.

Opracowanie: mgr Aleksandra Nowak